Patrick Fonseca Man of the Match FC 's-Gravenzande - Achilles Veen 5 - 0

Thuis ploeg ruim langs 10 man uit Veen.

Na het prima resultaat van vorige week tegen De Jodan Boys stond in de tiende competitieronde de thuiswedstrijd tegen Achilles Veen op het programma. Dit is altijd een lastige tegenstander voor FC ’s-Gravenzande, maar de mannen uit Veen doen het tot nu toe wat minder dan anders. Zij zijn terug te vinden op de 12e plaats met 9 punten, met op de 8e plaats FC ’s-Gravenzande met 12 punten. Het zit allemaal dicht bij elkaar, dus wie wint kan goede zaken doen om wat te stijgen op de ranglijst.

Snelle voorsprong

De thuisploeg kende een flitsende start, want al na drie minuten stond de 1-0 voorsprong op het scorebord. Op een assist van Twan van Meerten was het Roy van Beek die raak schoot: 1-0.

In de 11e minuut was Nick Ruigrok dicht bij een grotere voorsprong, maar hij schoot naast. Uiteraard ging Achilles Veen op zoek naar de gelijkmaker en kreeg ook enkele prima mogelijkheden. Justin Beemsterboer wilde het te gehaast doen en schoot uiteindelijk met een harte uithaal ver naast. Aan de andere kant was het weer de thuisploeg die tot tweemaal toe een prima kans kreeg. Frank Broos schoot goed in, de doelman werkte de bal weg waarna in de rebound Patrick Fonseca de bal voorlangs schoot.

In de volgende fase was het de gastploeg die mogelijkheden kreeg. Tim van Broekhoven schoot voorlangs en een inzet van Thomas de Man ging maar rakelings naast. Een uithaal van Nikki Baggerman werd door doelman Edgar Leerdam via zijn vuisten gepareerd en een schotje van Jens Verschuren was veel te zacht om Leerdam in de problemen te brengen. Tegenvaller was het uitvallen van Daan van Unen met een blessure, zijn vervanger was Pascal Broch. Het was in de 41e minuut Yuri Westhoff die van eigen helft kon opkomen, zijn verdediger het nakijken gaf en het daarna met alleen doelman Rick van der Leest voor zich beheerst afmaakte: 2-0.
Na nog een poging van FC ’s-Gravenzande voor Roy van Beek dat door de doelman werd gestopt en een poging voor Thomas de Man voor Achilles Veen kreeg Yuri Westhoff terecht applaus van de supporters. Hij zag de doelman wat ver van zijn doel staan en probeerde van eigen helft de bal met een lobje over hem heen te schieten. Dat lukte wel, maar de lat voorkwam een grotere achterstand voor Achilles Veen, het had zeker het doelpunt van het jaar geworden als het wel gelukt was.

Ruime overwinning

Het werd uiteindelijk een ruime overwinning. Achilles Veen drong in het begin sterk aan, maar het lukte maar niet om de bal binnen te schieten. Dat was mede te danken aan twee reddingen op de doellijn van Patrick Fonseca en in een onoverzichtelijke situatie in het strafschopgebied wisten zij ook niet te scoren in de 65e minuut, met wat kunst en vliegwerk bleef de verdediging van de thuisploeg op de been. Maar hierna herpakte FC ’s-Gravenzande zich weer en kreeg wat meer grip op de wedstrijd. In de 71e minuut was het Nick Ruigrok die de bal niet goed raakte en naast schoot, maar even later was er een inzet van Patrick Fonseca, die werd kennelijk nog door een verdediger geraakt waarna doelman Rick van der Leest de controle over de bal kwijt was en de bal in het doel verdween: 3-0.

Met nog ruim 10 minuten op de klok kwam Achilles Veen met 10 man te staan toen Mats van Huijgevoort, na een overtreding op Joseph Goncalves, met een directe rode kaart van het veld werd gestuurd. In het resterende deel van de wedstrijd kon Achilles Veen geen vuist meer maken, het was Frank Broos, die na een prima actie vanaf de middenlijn in de 85e minuut de stand op 4-0 bracht.

En in de 88e minuut was het Yuri Westhoff die met een kopbal de eindstand op 5-0 bracht. Weer een mooi resultaat voor FC ’s-Gravenzande dat nu op een gedeelde zesde plaats staat met ARC en Capelle.

ODIN’59 werd na 10 competitiewedstrijden de eerste periodekampioen in de Vierde Divisie

Opstelling FC ’s-Gravenzande: Edgar Leerdam, Rick Boers, Daan van Unen (24. Pascal Broch), Bram Sommeling, Roy Vermolen, Twan van Meerten, Roy van Beek (85. Casper Zwaanswijk), Nick Ruigrok (74. Joseph Goncalves), Yuri Westhoff, Frank Broos, Patrick Fonseca

Opstelling Achilles Veen: Rick van der Leest, Rico Geeroms, Tim van Broekhoven (72. Melle Mandemakers), Jeroen Sterrenburg, Jari Koenraat, Nikki Baggerman, Thomas de Man (88. Lucas Ligtvoet), Daan Wensink, Jens Verschuren, Mats van Huijgevoort, Justin Beemsterboer (50. Ousmane Traore)

Scheidsrechter: dhr. Stefan van Egmond uit Voorhout, assistenten: dhr. Chris Hoogland uit Wijdenes en dhr. Robin Zandstra uit Amsterdam

Patrick Fonseca ontvangt van vice voorzitter Rens de Jonge van Business Club 's-Gravenzande de prijs van het Haantje en de bon van RED Barbers voor the Man of the Match.