Jurrian Jouvenaar Man of the Match FC 's-Gravenzande - Rijsoord 3 - 2

FC ’s-Gravenzande voorkomt blamage in extremis

In de 19e speelronde stond voor FC ’s-Gravenzande de thuiswedstrijd tegen hekkensluiter Rijsoord op het programma. De uitwedstrijd in oktober vorig jaar leverde een 1-4 winst op dankzij doelpunten van Twan van Meerten, Sander Koeleman en tweemaal Frank Broos. Als we even terugkijken naar enkele jaren terug waren de uitslagen veelal in het voordeel van FC ’s-Gravenzande, maar in dit soort wedstrijden, tegen laag geklasseerde ploegen, heeft de thuisploeg nou niet altijd een bepaald goede reputatie. Zeker na de overwinning van Rijsoord vorige week tegen DUNO Doorwerth was men erop gebrand ook nu weer goed voor de dag te komen. Kortom, alle ingrediënten voor een mooie wedstrijd en mocht er van onderschatting absoluut geen sprake zijn

100e doelpunt van Frank Broos

De reputatie die FC ’s-Gravenzande heeft in wedstrijden tegen staartploegen werd ook tegen Rijsoord weer volledig waargemaakt. Al begon de wedstrijd nog wel prima voor de thuisploeg. Eerst was het Yuri Westhoff die bijna wist te profiteren van een foutje van de Rijsoord doelman, maar schoot over. In de 4e minuut mocht Yordi Klepke een hoekschop nemen, maar die werd weer tot een hoekschop verwerkt, nu aan de andere kant. Deze werd genomen door Sander Koeleman, en stond bij de tweede paal Frank Broos klaar om de bal binnen te koppen: 1-0, dat was zijn 100e doelpunt in het eerste elftal van FC ’s-Gravenzande, hij zou hier na de wedstrijd voor worden gehuldigd.

De rest van de eerste helft was het spel van beide kanten ronduit bedroevend. Veel balverlies, verkeerde passes, en weinig beleving. Er waren wel wat mogelijkheden, maar van echt uitgespeelde kansen was geen sprake. Voor Rijsoord leek Nick Ruigrok gevaarlijk te worden na een terugspeelbal van Pascal Broch, maar gelukkig voorkwam doelman Jurrian Jouvenaar de gelijkmaker en belandde de bal in het zijnet. Een poging van Jardel Drenthe was ook niet succesvol, die ging over, terwijl een vrijetrap van Tomas Fernandes in de muur terecht kwam. Voor de thuisploeg was 10 minuten voor rust Yordi Klepke kansrijk, maar zijn inzet werd tot hoekschop verwerkt. Uit deze hoekschop schoot Frank Broos over. Rick Boers kwam ook nog in een goede positie maar schoot veel te zacht in en daar had de Rijsoord doelman geen moeite mee. Op slag van rust nog een kansje voor de gastploeg, maar Angelo Ravenberg schoot de bal over.

Weer zo’n miraculeuze ontsnapping
De tweede helft was mogelijk, zeker van FC ’s-Gravenzande zijde, nog slechter dan de eerste. Al was het eerst nog wel Pascal Broch die de bal uit een hoekschop over de lat kopte. Wat je zag aankomen gebeurde ook, Rijsoord kwam weer op gelijke hoogte. In eerste instantie stopte Jurrian Jouvenaar nog de inzet, maar in tweede instantie was het Lorenzo Braaf die raak schoot: 1-1. Nadat Sander Koeleman zijn inzet door Tomas Fernandes zag gestopt, was het in de 55e minuut Rijsoord dat op voorsprong kwam toen Danilo Alkema de bal eenvoudig kon binnentikken: 1-2. Hierna gebeurde er tot de 80e minuut vrijwel niets en speelde het spel, met heel veel foute passes, aannames, balverlies en weinig tempo zich voornamelijk af op het middenveld. Het was uiteindelijk Danny Haasdijk voor Rijsoord die 10 minuten voor het einde een prima kans kreeg maar naast schoot. Aan de andere kant was invaller Stefan Bruijn gevaarlijk toen hij vanaf de rand 16 meter goed inschoot maar zijn inzet zag gestopt door de Rijsoord doelman. Waar velen zich al verzoenden met een verlies voor FC ’s-Gravenzande was het in de 90e minuut Frank Broos die inschoot, die werd niet goed gestopt en was het invaller Daan van Unen die de bal alsnog in het doel wist te schieten: 2-2.

Je zou er eigenlijk bij geweest moeten zijn anders geloof je het niet, maar in de 92e minuut kwam FC ’s-Gravenzande op een 3-2 voorsprong toen Roy Vermolen via Frank Broos in het bezit kwam van de bal en er alsnog voor zorgde dat de drie punten in ’s-Gravenzande bleven.
Een zure nederlaag voor hekkensluiter Rijsoord die dachten de derde overwinning van het seizoen binnen handbereik te hebben. De druiven voor Rijsoord waren zuur, heel erg zuur.

Frank Broos ontvangt de "Gouden Bal" voor zijn 100e doelpunt in FC 's-Gravenzande 1

Opstelling FC ’s-Gravenzande: Jurrian Jouvenaar, Pascal Broch, Roy Vermolen, Sander Koeleman, Yuri Westhoff, Twan van Meerten, Bram Sommeling, Rick Boers, Frank Broos, Patrick Fonseca (63. Stefan Bruijn), Yordi Klepke (78. Daan van Unen)

Opstelling Rijsoord: Tomas Fernandes, Stefan Havelaar, Maily Lopez, Lorenzo Braaf, Danny Haasdijk, Danilo Alkema, Nick Ruigrok (89. Nour-Eddine Kasmi), Romano Niamut, Angelo Ravenberg, Shamit de Jesus (69. Gianni Straal), Jardel Drenthe, Tomas Fernandes

Scheidsrechter: dhr. Pieter van Veelen uit Hardinxveld-Giessendam , assistenten: dhr. Maik Schrama uit Moerdijk en dhr. Andre Dorsman uit Barendrecht