Bram Sommeling Man of the Match FC 's-Gravenzande - Westlandia 3 - 0

FC ’s-Gravenzande wint Westlandse derby

Er was al veel over gesproken en geschreven, de clash tussen FC ’s-Gravenzande en Westlandia. In competitieverband hebben FC ’s-Gravenzande en Westlandia nog nooit tegen elkaar gespeeld. Dat wil niet zeggen dat beide teams elkaar nog nooit zijn tegengekomen. Denk bijvoorbeeld aan de strijd om de Flynth Westland Cup, Haaglanden Voetbal Toernooi of vriendschappelijk. Maar nu dus voor de competitie en dat is toch weer anders. Westlandia behaalde uit de afgelopen wedstrijden 6 punten en staat op de zesde plaats, FC ’s-Gravenzande staat op de elfde plaats met 4 punten. Een wedstrijd waar het ook gaat om prestige, want natuurlijk wilden beide ploegen graag gaan voor de overwinning.

Thuisploeg bovenliggende partij in eerste helft

Met dezelfde strijdwijze en spelers als vorige week tegen HBS begon de thuisploeg aan de wedstrijd, in de hoop dat deze ook nu weer succes zou opleveren. Naar schatting rond de 1200 bezoekers waren afgekomen op deze derby van het Westland en zagen dat FC ’s-Gravenzande de bovenliggende partij was in de eerste helft. Na een speldenprik van Twan van Meerten, die schoot over in de derde minuut, was het zes minuten later wel raak. Twan van Meerten speelde goed af op Stefan Bruijn aan de rechterkant, die gaf de bal op maat voor en stond Frank Broos klaar om de bal achter doelman Jordie van Leeuwen te koppen: 1-0.

Bij een prima aanval van Westlandia was het Freek van Eijk die kon inschieten, maar vond doelman Jurrian Jouvenaar op zijn weg. Hierna was het weer de thuisploeg die tweemaal gevaarlijk was. Uit een hoekschop van Twan van Meerten kopte Frank Broos de bal in het zijnet en na een kwartier spelen was het Stefan Bruijn die voorgaf, maar Sil van Ooijen kopte net over. Voor Westlandia was het uit een vrije trap Sergi Roeleveld die de bal voor het doel bracht, Hidde van der Arend kopte goed in, maar ook nu was Jouvenaar niet te kloppen. Ook Freek van Eijk was nog kansrijk voor de gastploeg, maar schoot hoog over, en een inzet van Sergi Roeleveld uit een voorzet vanaf de rechterkant bleef ook zonder resultaat, Jouvenaar stond op de juiste plaats.

Na een half uur spelen was Twan van Meerten weer kansrijk, maar schoot naast, en op aangeven van Stefan Bruijn was het Sil van Ooijen die de bal op de paal kopte. Vlak voor rust zag Roy van Beek zag zijn inzet door doelman Jordie van Leeuwen gestopt.

Meer druk van Westlandia maar weinig kansen

Met twee wissels na rust bij Westlandia probeerde men wat meer druk te zetten op het ’s-Gravenzandse doel. Dat lukte aanvankelijk wel, maar echte kansen vielen nauwelijks te noteren. Uit een vrije trap schoot Westlandia wel tweemaal naast. In de 60e minuut een prima kans voor Sil van Ooijen om de voorsprong verder uit te bouwen, maar hij schoot net naast, en een poging van Stefan Bruijn ging voorlangs na een goede actie van hem op de rechterkant.

Hierna nam de druk van Westlandia toch toe in een poging om nog een punt uit het vuur te slepen. Eerst was het doelman Jurrian Jouvenaar die een inzet stopte van Desley Bransen, invaller Devran Sahin schoot naast en uit een vrije trap was het Zion Valies die de bal over het doel schoot. Mede door de druk van Westlandia kwam er voor wat meer ruimte, en daar profiteerde Bram Sommeling prima van die een assist van Frank Broos prima binnenschoot: 2-0

in de 86e minuut. In de 94e minuut was het Frank Broos die nog een keer wist te scoren en voor de 3-0 eindstand zorgde.
Misschien was de uitslag iets geflatteerd, maar over de hele wedstrijd genomen zeker een verdiende overwinning voor FC ’s-Gravenzande.

Opstelling FC ’s-Gravenzande: Jurrian Jouvenaar, Pascal Broch, Roy Vermolen (Zeger van Antwerpen), Bram Sommeling, Twan van Meerten, Stefan Bruijn (73. Angelo Zwirs), Frank Broos, Roy van Beek, Patrick Fonseca, Sil van Ooijen (61. Yuri Westhoff), Tyler Mulder (73. Rick Boers)

Opstelling Westlandia: Jordie van Leeuwen, Carel Makobo, Tim van Marrewijk (83. Steve van Kesteren), Robin Buwalda, Jean Fritz Boom (44. Sem Nijbacker), Zion Valies, Hidde van der Arend (46. Devran Sahin), Desley Bransen, Freek van Eijk, Dinand Kuhn (46. Kai Verbeek), Sergi Roeleveld (67. Lion Kalentjev)

Scheidsrechter: dhr. Nicholas Henon uit Wageningen, assistenten: dhr. Evert Krist uit Amsterdam en dhr. Jaap van Ingen uit Schoonhoven

Bram Sommeling ontvangt van BC vice voorzitter Rens de Jonge de prijs behorend bij de Man of the Match mede mogelijk gemaakt door het Haantje, Red Barbers, Pillow buddies en Ontwerp-Zelf