BC brengt bezoek aan Museum Broekerveiling

Ontvangst met koffie met een Broeker Bol

Business Club 's-Gravenzande bezoekt Museum Broekerveilig

Museum BroekerVeiling is een museum in een prachtige historische setting. Een veilinghuis op water in de stijl van de late Jugendstil met prachtige details. Zelfs de originele veilingklok uit 1903 is er nog. 'Een gebouw dat met niets anders te vergelijken is, uniek voor Nederland en ver daarbuiten', vertelt de conservator. Maar volgens de keurmeester van toen 'Gewoon een houten hok, waarin geld verdient moet worden.' De BroekerVeiling was van 1912 tot 1973 samen met een aantal andere veilingen het hart van de tuinbouwcultuur in Noord-Holland.

‘Leuke en zeer leerzame rondleiding"
Onder leiding van de gids was er een rondleiding door Museum BroekerVeiling. Hij vertelde je de mooiste verhalen en leert je alles over de rijke historie van de BroekerVeiling.

Leven van het Land
In de expositie ‘Leven van het land’ volg je de tocht van de landbouwproducten van het land tot aan de klant. Ontdek de eilanden en hun eigen thema’s, bewonder de kleding, maak kennis met het tuinbewerkingsgereedschap en keurinstrumenten.

Rijk der Duizend Eilanden
Baggeren, zwoegen, kloeten en ploeteren, zo ontstond het Rijk der Duizend Eilanden. Ontdek de 15.000 eilanden in één oogopslag, duik in de ontstaansgeschiedenis . Een interactieve kaart, presentatie en expositie in één. bekijk de kaart, druk op de knoppen en… ontdek de bewegende beelden en situaties op de kaart.

Wat is dat voor een rare schuit? Waarom zijn die bruggen zo hoog? En heb je het geluid van een echte Kromhout wel eens gehoord? In de audiotour neemt tuinder Arie je mee over het veilingcomplex.

BroekerVeiling rondvaart
Een rondvaart in Noord-Holland maak je natuurlijk langs de vruchtbare akkers bij Museum BroekerVeiling. Tijdens een rondvaart ontdek je het overgebleven deel van Rijk der Duizend eilanden. De schipper vertelt je tijdens de boottocht alles over dit bijzondere gebied.

Museum BroekerVeiling is omgeven door vruchtbare akkers. ‘Rijk der Duizend Eilanden’ heet het. Tijdens een boottocht snap je deze naam. Kleine vruchtbare eilandjes. Ruim 15.000 waren het. Stuk voor stuk door mensenhanden gegraven. Eeuwenlang zaaiden en oogsten sterke mannen in weer en wind hier hun groenten.

De oudste doorvaargroenteveiling ter wereld

Op deze historische plek in Broek op Langedijk is in 1887 het veilen bij afslag ontstaan.
Dit systeem wordt tegenwoordig bij alle grote veilingen toegepast.
De herinnering wordt levend gehouden door het historische veilinggebouw en de markante lighallen die boven het water zijn gebouwd.

Museum BroekerVeiling is de oudste groenteveiling ter wereld en voor museumbezoekers is de veiling nog steeds in gebruik. Dagelijks worden hier echte seizoensgroenten geveild.

De BC heeft ook plaats genomen in de veilingbanken, we zagen de schuiten met aardappelen, bloemkolen en sperziebonen het veilinghuis in varen en de BC leden konden mee bieden.

Druk niet te snel, want drukken is kopen!
Let op !!! Bied je te vroeg, dan betaal je te veel. Druk je te laat, dan heb je niets.
De BC leden hebben ontdekt dat je een perfecte timing moet hebben.

BBQ ter afsluiting

Na de rondleiding, de rondvaart en de veiling is onder het genot van een hapje een een drankje met aansluitende BBQ het interessante en leuke event besproken en natuurlijk business to business.

‘Het museum is een prachtig Rijksmonument waar nostalgie en historie samenkomen.